HVORFOR JEG MÅTTE PÅ SYKEHUSET OG HVA JEG GJORDE DER..

Hei dere. Idag sov jeg faktisk helt til klokken 11. Jeg har alltid alarm mellom 9 og halv 10, men var utrolig deilig å sove uten alarm. Jeg har lovet dere å skrive et innlegg om hva jeg gjorde på sykehuset og hvorfor jeg gjorde det. Velger å dele dette med dere slik at visst det er noen andre i samme situasjon så vet dere at du er ikke alene om dette.

For 3 uker siden, var jeg på sykehuset for cellegift behandling. Hver gang jeg er på behandling tar jeg masse prøver, det er for å se om helsen og tarmene mine er blitt bedre. Svaret fra sykehuset var at ting hadde blitt mye verre, så jeg ble kalt inn til noe som heter koloskopi.

Koloskopi er at legene går inn med et kamera for å se hvordan tarmene ser ut og ta noe som heter vevsprøver. Dette er noe som jeg har gjort 2 ganger tidligere. Det er så utrolig vondt når du har en betennelse i tarmen, også skal et kamera komme borti de betente områdene.

Før koloskopien kan man ikke spise på 24 timer. Du kan bare drikke vann, saft og i noen tilfeller brus. Hele prosessen tar utrolig mye på psykisk og fysisk.

Når jeg kom til sykehuset spurte de om jeg ville ha beroligende og smertestillende under “inngrepet”. Jeg svarte ja, da jeg har prøvd uten beroligende og smertestillende en gang tidligere. Det er det vondeste jeg har gjort noen gang. Etter jeg fikk beroligende og smertestillende gikk alt mye bedre. Det er nesten som en liten narkose bare du er våken. Du ser alt som skjer, men du er veldig avslappet og smertene uteblir.

Jeg skal være veldig ærlig med dere og si at jeg gruet meg så utrolig masse til dette. Det er fordi de 2 andre gangene har på koloskopi har det vært så utrolig vondt. Heldigvis gikk det mye bedre denne gangen.

Når jeg var ferdig med koloskopien måtte jeg vente i 1 time til det beroligende middelet hadde gått ut av kroppen. Legen kom da inn til meg og sa at medisinen jeg går på nå ikke funker, så jeg skal begynne på en ny type cellegift den 8 august. Bare krysser alt jeg har av fingre og tær om at dette er den riktige medisinen.

En ting er sikkert og det er at jeg skal fortsette og holde meg positiv uansett hva. Er så utrolig mange andre som har det vondere og verre enn meg.

Visst dere lurer på noe og da mener jeg hva som helst angående sykdommen min, still spørsmål i kommentarfeltet! 

Jeg skal svare på alt!

-Mario

 

10 kommentarer
    1. Kommer du til å bli dårlig av den nye type cellegift? Mister du hår? Hva sier Sofie oppi alt dette?

      Du er tøff, stå på videre!❤

    2. Er det Remicade du går på?
      Jeg har hatt Morbus Crohn i 28 år, og vet alt om hvor vondt det er med koloskopi 😩
      Ønsker deg lykke til med videre utredning, og håper du blir satt på riktig medesin 👍

    3. Henger ikke helt med jeg.. Hvilken sykdom er det du har siden du må gå på cellegift?

      Håper ting blir bedre❤️

    4. Skjønte ståa ifht helsa di av det du skrev/og ikke skrev tidligere. Leit at medisinen ikke fungerer lenger.
      Av flere årsaker har jeg valgt å ikke bruke noen av de ‘vanlige’ medisinene som brukes til uc/mc. Jeg har valgt å bruke en del andre ting istedet. Dette gjør jeg på eget ansvar. Og jeg betaler alt selv.
      Håper du finner løsninger som fungerer for deg Mario. Ta vare på deg selv. 🙂

    5. Entyvio antar jeg? Den skal visst være veldig god for UC og mindre bivirkninger så er nok en god løsning, lykke til.

    6. Ååå, håper alt blir bedre 💕💕 krysse alt i kroppen at d blir bedre!! Stå på du er sterk mario 💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg