KROPPSPRESS OG SELVBILDE!

Tema denne uken på Paradise er Mr. & Miss. Paradise. Førstereaksjonen min var at dette ville bli en ellevill uke med mye gøy, tåpelige konkurranser og herlige intriger. Stemningen blant flere av oss var i starten helt på topp – altså ny uke- nye muligheter til å dunke ut noen… Men i år er det en liten tvist. Det er altså Mr. & Miss. Paradise- Fitness Edition. Vi fikk ikke så mye mer informasjon om hva dette ville innebære så i vanlig stil begynte vi alle å spekulere og analysere hva dette skulle bli. Noen deltakere syns dette var knallgøy, mens andre tok det veldig tungt. Det var forferdelig vondt å se at min venninne Tea Kristine ble så usikker på seg selv og lei seg. Noe av dette fanges av kamera, men flere andre deltakere kjente også på presset om å prestere og bli målt på kropp og utseende. Og jeg må innrømme at det å se alt på tv igjen gir meg en dårlig smak i munnen. 

Jeg tenker jeg vil skrive litt om dette. Fordi mange av dere ikke kjenner meg personlig, og heller ikke min bakgrunn så vil jeg lufte noen tanker jeg har om kroppspress, trening og selvbilde.

Jeg har så lenge jeg kan huske vært en aktiv gutt som har delvis bodd på fotballbanen. Jeg har spilt på det lokale fotballaget sammen med venner der vi både har trent, hengt og brukt utallige timer. Flere ganger i uken hadde vi trening og kamper og aktivitetsnivået var høyt. Likevel var jeg i mange år den småtjukke gutten som var teknisk god i fotball, men jeg hadde ikke sjans til å løpe så mye som flere av kompisene mine. Det ble ikke snakket om høyt, men vi visste det alle at jeg ble oftere skiftet ut av treneren under kamper fordi jeg ikke var like Fit som de andre. Og det hele toppet seg da jeg var ca. 13 år og fikk tannregulering både oppe og nede. Og masse kviser både i fjeset og på ryggen.. 

Dette er nå omtrent 8 år siden ,men den vonde følelsen av å føle seg stygg og annerledes ligger ennå under huden på meg.

Jeg hadde i tenårene et helt normalt kosthold, og jeg beveget meg mye, men det var likevel ikke nok for å kvitte seg med overvekt og alle kvisene som hadde forplantet seg hos meg. Mine foreldre begynte å prøve ulike kurer og medisiner for å dempe alle kvisene mine. Jeg husker at flere venner, naboer og familiemedlemmer hadde ulike velmenende råd som at jeg f.eks. måtte slutte å spise sukker. Jeg burde slutte med brød. Jeg burde drikke mer melk. Ta sol. Ikke ta sol. Ikke vaske ansiktet med såpe. Ikke spise junk Food osv.. Jeg husker jeg var drittlei av alle som skulle ha en mening om alt. Dette var jo ikke noe jeg ønsket noe fokus på. Men etter en stund så begynte vekten å normalisere seg. Jeg begynte å strekke meg, og i løpet av kort tid vokste jeg sikkert 10-15 cm i høyden. Etter noen runder hos hudlege fant vi ut av det var testosteronet i kroppen som var årsak til kviseutbruddet, og med litt hjelp av medisiner så forsvant de. Og når tannreguleringen ble fjernet følte jeg meg utrolig lettet og glad. Jeg følte meg normal.

Fitnesskonkurransen på Paradise hadde litt andre målinger enn hva vi først antok. Det å posere med et bra antrekk/makeup, hår og med et originalt ansiktsuttrykk var noe vi alle kunne klare. Det var bare en veldig vond følelse å måtte konkurrere i kropp og posering. Jeg bestemte meg for å minne alle på at dette er kun er for gøy så ble det en uke der alle sto opp og støttet hverandre. 

Da jeg var 13 år hadde jeg aldri trodd at jeg noen år senere skulle være med på Paradise Hotel og faktisk få gode kommentarer om utseendet mitt.

Jeg tror det er bra å spise sunt og være i bevegelse, og kropp kan endre seg. Helsen også. Det er et tema jeg skal skrive mer om senere. Det viktigste er nok hvordan man føler seg. Og så må vi vise hverandre at vi alle er flotte både med og uten filter.

Har dere noen spørsmål eller kommentarer til innlegget mitt?

Svarer i kommentarfeltet!

-Mario

26 kommentarer
    1. Så flott at du deler, DU kan faktisk gjøre en forskjell for mange gutter, håper du bryr deg om dine følgere og svarer alle som stiller deg gode spørsmål, (tror det betyr mye for de) alt hat kan man bare drite i! Du er gullegod!❤️ Å det at du kan vise følelser/ svakheter er såå kult!

    2. Hva tenker du om at gutter ikke kan slå jenter, men det blir ikke store greiene når jenter slår en gutt. Det er jo ikke likestilling da, kan ikke gutten slå tilbake hvis jenta slår først?

        1. Haha! Du er i allefall en idiot som driver å skriver Hat kommentarer! Er det lurt å gjøre det?😂

      1. Jeg syntes det er veldig kjipt at hun ble så lei seg, viktigste for oss var å støtte hun! Det ble ikke tatt med så mye på TV men Sofie var en skikkelig god venninne for Tea Kristine når hun var langt nede.

    3. Shit Mario! Dette var veldig tøft og flott av deg å dele, tror mange der ute setter pris på det du gjør. Synes det er trist hvordan medias bilde av «paradise hotel-deltagere» blir framstilt. Dere er ikke dårlige forbilder i mine øyne, hvertfall ikke du! Selv om noen gjør litt dumme ting her og der, er det dumt at det kun blir satt fokus på det dere gjør som «ikke er så bra», istedenfor å sette fokus på alt det fine dere gjør som forbilder i dagens samfunn. Stå på!

    4. For et bra innlegg, dette tenker jeg meg kan ha vært litt tøft å dele, men sykt bra gjort. Du er et godt forbilde Mario og jeg synes det er supert at du deler det kroppspresset du følte på. Nå for tiden er det mye snakk om jenter som føler på kroppspress og da er det flott å ha sånne som deg som løfter frem det at gutter også kan føle på kroppspress. Jeg har lest alle innleggene dine og jeg synes du bruker den plattformen du har fått så utrolig godt.

    5. Er du og Sofie venner igjen nå?

      Og skal du faktisk flytte inn sammen med bettina, trodde ikke dere hadde noe kontakt lenger?

    6. Du overrasker meg positivt med bloggingen din . Du er en reflektert ung mann samt du skriver bra tekster med setningsoppbygging og avsnitt . Noe ikke alle bloggere klarer . Det gjør det behagelig for oss som leser :-),

    7. Dette er et kjempe bra innlegg det var rørende å fint❤️ Så bra at noen kan snakke høyt om dette temaet, jeg synes du ser flott ut😃 stå på!💕

    8. Shit assa dette innlegget var sykt bra, må ha vært litt vanskelig å dele, men du skriver på en sånn flott reflektert måte så de som sliter med dette kan føle seg bedre! Lykke til videre på phMario!❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg