MISBRUKER VI VIRKELIG MAKTEN SOM INFLUNCERE?

Hei Mario,  jeg syns du skal gi et svar på tiltale, skriver en venninne av meg på e-post. Hun sender meg en link til en sak på tv2 i går og jeg skjønner fort hva hun mener.

Nyhetssaken hun viser til startet med et innslag om barn som helt ned i 10 års alderen kvier seg for å gå på stranden pga at de er veldig misfornøyd med kroppen sin. «Jeg er bekymret over at det er så mange influensere som bruker sin makt på å presse et usunt kroppspress på unge folk», sier Ropstad til TV2.
Tv2 viser til Røde Kors-tjenesten «Kors på halsen» som har opplevd en økning i antall barn og unge som tar kontakt fordi de sliter. Av 18 000 henvendelser så langt i år er en fjerdedel knyttet til kroppspress.

Jeg forstår bekymringen hans. Jeg syns selv det er for jævlig at unge har sånne tanker om seg selv. Jeg har selv i mine blogginnlegg flere ganger hatt tekster om min egen ungdomstid som i perioder var tøff pga. overvekt, usikkerhet og ekskludering. Jeg mener det er viktig å få frem at ingen av oss er perfekte.

Men jeg syns påstanden til ministeren er ganske drøy.. Når Barne – og Familieministeren i Norge går ut og sier han er bekymret over at det er så mange influensere som bruker sin makt på å presse et usunt kroppspress på unge folk, så håper jeg det er pressen som har pyntet på kommentaren hans for å få flere lesere.. Å bruke makt til å presse unge, er sterke ord og jeg syns det blir skivebom av ministeren.

I Norge er det mange som blogger om ulike tema. Noen blogger om psykiske problemer, noen om mat, noen om kjæledyrene og noen om kropp og trening. Og noen, som meg selv, skriver egentlig om alt mellom himmel og jord. Jeg tror ikke det er influensere som er årsaken til det store presset om å fremstå som både lykkelig, sunn og velstående. Og det er hvert fall ikke mange av dagens norske bloggere som bruker makt til å presse et usunt kroppspress på unge folk. ( se selvsagt vekk fra dem som oppfordrer til operasjoner for å pynte på utseende sitt)

Jeg tror at det er oss vanlige brukere av sosiale media som snapchat og instagram som faktisk er roten til dette problemet.
Vi poster som regel bilder og videoer av de gode opplevelsene, når vi er på ferie, når vi spiser digg mat, er på shopping osv. Det er bilder der vi føler oss bra, og vi tror kanskje andre blir glad over å se hvor godt vi har det. Filter brukes flittig, og vi fremstår som flotte glansbilder av oss selv. Disse snappen mottar vi alle og jeg tuller ikke om jeg får ca. 100 «lykkelige» fremstillinger hver eneste dag. Og nå i ferien er det virkelig høysesong for perfeksjonisme. Og selv om jeg er litt voksen så blir også jeg litt påvirket av disse fremstillingene av andres glede og «vellykkelighet»

Det er en utfordring i dagens digitale samfunn at vi stort sett fremmer alle våre beste øyeblikk. Vi gjør det alle, og vi må alle ta vår del av ansvaret. Jeg ønsker ikke at noen kun skal se mine glansbilder og sammenligne det med sin egen hverdag. Jeg ønsker ikke at andre skal tro at jeg har det så perfekt fordi jeg poster bilder av min fine kjæreste, at jeg er blitt solbrun og har vært på ferie. For som mange av dere lesere vet så er hverdagen min ikke en dans på roser. Jeg pleier ikke å hverken skrive eller ta så mange bilder av den hverdagen min, men hvis flere hverdagsbilder kan bidra til et mer riktig bilde på meg så gjør jeg gjerne det.

At barn og unge føler et press fra sosiale media om å fremstå som perfekte og lykkelig er ikke bra, og alle vi som benytter oss av sosiale media må være bevisst på hvordan andre kan oppfatte det vi publiserer. Her er vi nok alle enig, og her er det forbedringspotensialer. Men sommeren har allerede meldt sin ankomst og jeg oppfordrer alle barn, unge, voksne og gamle til å hive seg rundt og komme seg på stranden. Drit i den perfekte sommerkroppen, den har de aller færreste av oss. Og så oppfordrer jeg ministeren til å bruke litt av ferien sin til å lese litt blogg, så skjønner han kanskje at de aller fleste skriver tekster blottet for perfeksjonisme.

 

Syntes dere influnecere og blogger skal ha skylden alene for kroppspress?

Svarer på kommentarer👇🏽

-Mario

9 kommentarer
    1. Nei, hvor fikk influenserne sine “greier og komplekser” fra da? Jeg tror man må plassere ansvaret høyere opp blant mer voksne .. ,nemlig de som styrer med kapital, bedrifter, penger, ..og så statskasser som også tilføres høye inntekter, så politikerne får jaggu ta sin del av ansvaret. De får jo aldri nok penger, de. Klær, sko, sminke, kirurgiske inngrep, trening, slanking, muskler, falskt hår, falske negler, reklame for alt dette, – det er big business, og det styres av folk som er mye mer voksne enn influenserne.
      Da jeg var ung, kjøpte “alle” de store ukebladene. Allers, Hjemmet, osv, Masse lesestoff. Blafrer jeg gjennom et slikt blad i dag på butikken, er det bare reklame og fint lite å lese. Ikke tale om at jeg kaster bort penger på det der. Da mine barn var tenåringer, kjøpte de ungdomsblader ( jenteblader) som ikke fantes i min ungdom. Disse bladene var stappfulle av klær, sminke, hår, hud, og det var aldeles ikke bloggere som stod bak den nye “løp&kjøp”-greia der. Jeg våger å kalle de overprisede bladene for reklame, alt sammen. Bloggerne fantes ikke da. Men de har så klart vokst opp med den påvirkningen, mange av influenserne er jo på alder med mine barn.
      Skivebom av Ropstad! Min mening da, han er sikkert ikke enig..hehe.

    2. Hei! Først vil jeg si at jeg har fått et bedre inntrykk av deg via bloggen enn via PH. Sikkert fordi bloggen styrer du selv kontra klipping og redigering i PH. Du skriver nokså bra ( tenker på skrivefeil,grammatikk og formidling under ett). Hvorvidt vi trenger flere «influensere» og bloggere…jeg tror markedet er litt mettet nå, men mannlige bloggere er det lite av, så håper av den grunn du fortsetter. Og fordi du faktisk skriver om «vanlige» ting som unge mennesker kan kjenne seg igjen i. Lykke til videre!

    3. Heisann mario! Ser grammatikken og setningsoppbygningem har bedret seg drastisk! Privattimer eller litt skrivehjelp fra hustruen?😄 uansett, bra skrevet!

    4. Jeg tror influensere har et veldig stort ansvar der ja! På bloggene jeg ser, Snapchat-kontoer osv er et ekstremt mas om KROPP, betakaroten, operasjoner og fandens oldemor. Influensere har ikke ene og alene skylden, men de er en stor grunn til barn og unges dårlige selvtillit.

    5. SYNs ikke de skal ha ene å alene skylda, men flest av jentene som er influencere er for det meste «tynne»og «perfekte» etc. Det er det de unge har å se opp til, når man da ikke ser sånn ut føler man fort ett press 🙂 men influencere har langt ifra al skylda!

    6. Helt enig, det er for mange inkl meg selv spesielt miljøet blant unge i dag som har tatt av, men influencere som legger ut “digg med så fin himmel i dag” og filmer den vaskebrett-flate magen og de cellulitt-frie beina, det bidrar ekstremt- så klart, og det gjør veldig mange av influencerne. “Den har de aller færreste av oss”. (Sommerkroppen), den skjønte jeg ikke. Finnes det egentlig en perfekt sommerkropp? Har ikke alle vi som har en velfungerende kropp- sommerkroppen? Det var litt dårlig skrevet, fordi jeg mener alle kropper er en sommerkropp, ikke bare de med innovermage, cellulitt-frie bein og armer tynne som skjelett.

    7. Hei. Jeg er selv en Jente på 13 år og jeg synes voksne burde spørre mere de unge om hvor de får kroppspress fra i stedet for p drive og klandre absolutt alle for at de bidrar til kroppspress! Og jeg skal si deg det at de fleste får det ikke av bloggere/influensere. Hvis vi ser noen som driver med la oss si fillers i leppa så betyr det ikke at vi blir hypnotisert! Hallo vi er litt smartere enn det. Jeg og de fleste unge får kroppspress fordi det rett og slett er naturlig at man ser litt ned på seg selv inni blant så jeg synes de voksne må skjerpe seg! Btw Veldig bra innlegg Mario❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg